zondag 12 december 2010

Sneeuw, (a)pk's en frustraties

zo, mijn eerste blog op de site! en wat hebben we tot nu toe al veel beleeft met de auto, terwijl we nog niet eens op de weg mogen :P
Ik had zo gehoopt dat het deze winter weer zo zou gaan sneeuwen als vorig jaar en zag mezelf al rond scheuren door de sneeuw en andere auto's slepen enzo... dus ik hoopte maar dat we de auto gekeurd zouden krijgen voordat de eerste sneeuw zou komen. Maar helaas, terwijl de voorremmen nog open lagen en een stuurkogelhoesje op vervanging wachtte, dwarrelden buiten de eerste witte vlokken al naar beneden.

Afgelopen dinsdag was het dan toch de tijd voor de 2e APK keuring en met goede moed gingen we op weg. De eerste keuring had een 9-tal verbeteringspunten opgeleverd waar we ons op mochten uitleven en daar hadden we toch hard aan gewerkt. De voorremmen bleken niet goed genoeg, de handrem deed praktisch niets, er misten wat splitpennen hier en daar en een stuurkogelhoesje had gaatjes. Oh ja, en een achterband was lek, maar zo weinig dat we er prima nog mee naar de garage konden rijden ;) en weer terug dus. Na veel werk, het bestellen van (speciaal op maat gemaakte) onderdelen en een paar honderd euro dus een 2e poging! Er lag nog wat sneeuw, dus we hoopten dat we na de keuring even konden gaan scheuren en ergens een plekje konden opzoeken voor de eerste metertjes off-road. We mochten meekijken met de monteur, die de vorige keer de auto ook gekeurd had en alleen de punten langs hoefde te gaan waarop we eerst afgekeurd waren. Erg interessant natuurlijk, maar wat vervelend toen we hoorden dat een van de remslangen alweer beschadigd was! Niet alleen betekende dat afkeuring, maar ook het opnieuw bestellen van een slang oftewel een aantal tientjes en een paar dagen wachten! En daarnaast liepen beide voorremmen aan, terwijl we vantevoren zo ons best hadden gedaan om de remcilinders goed in te vetten en gangbaar te maken. Onbegrijpelijk dus dat dat niet genoeg was geweest... Eenmaal weer thuis laten we de remolie uit het circuit lopen en wat schets onze verbazing: meteen draaien beide wielen zo soepel als wat in de rondte. Hmm... nu verdenken we dus de hoofdremcilinder; hopelijk kunnen we daar binnenkort ergens de fout ontdekken. Maar nu eerst morgen naar een informatieavond van de reis in Belgie, we zijn eigenlijk wel heel benieuwd naar de mensen, de sfeer, de informatie en alles wat we daar mee gaan maken!

En even iets over pk's: ik dacht, zo'n brute bak zal wel een flink aantal paardjes onder de motorkap hebben liggen. Opgezocht in het handboek: slechts 51 pk... tss


- Gert Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten